Wat is mindfulness?

De afgelopen 1,5 jaar is de wereld en hoe we leven in een razend tempo veranderd.  Veel van de zaken die we als vanzelfsprekend namen zijn dit niet meer en dit heeft veel aanpassingsvermogen van ons gevraagd. Sommige mensen passen zich zonder moeite aan en hebben minder last van stress, angst en piekeren, kunnen hier makkelijker mee omgaan. Wanneer jij merkt dat je dit soms lastig vindt, zou je jezelf de volgende vragen kunnen stellen:

  • Zou je anders om willen gaan met angsten?
  • Zou je anders om willen gaan met de veranderende wereld en de gevolgen hiervan?
  • Zou je anders om willen gaan met lastige gedachten die je hoofd laten piekeren?
  • Zou je je stressprikkels eerder op willen vangen?
  • Zou je anders willen leren omgaan met lichamelijke en of spanning gerelateerde klachten als moeheid, pijn en slecht slapen?

Wanneer je een of meerdere vragen met ‘ja’ beantwoord dan zou Mindfulness een helpende hand kunnen bieden. Wanneer we spreken over Mindfulness dan bedoelen we op de meest eenvoudige manier: het meer het bewust zijn van moment – tot moment, zonder oordelen, van alles wat er op dat moment speelt bij jou.

Door het toepassen van mindfulness vaardigheden kom je allereerst in contact met datgene wat stress, angst of piekeren oplevert. Je gaat dit niet meer uit de weg en probeert het ook niet te onderdrukken. Tegelijkertijd leer je ook de stress, angst of piekergedachte niet groter of belangrijker te maken dan het is. Met mindfulness kun je dit alles met meer mildheid, objectiviteit en van enige afstand leren bekijken om er vervolgens anders meer om te gaan. Dit houdt soms in dat je andere (gezondere) keuzes gaat maken in je leven.

Je kunt helaas niet voorkomen dat er situaties in jouw leven zijn die stress, druk of angst opleveren. Maar je kunt wel jezelf trainen hier anders mee om te gaan.

“Net zoals je je lichaam kan trainen door te sporten, kan je het brein trainen met mindfulness”

– Barbara Doeleman

Mindfulness beoefenen we door middel van verschillende soorten meditaties, observeren en reflecteren. Het liefste onder begeleiding van een gecertificeerde trainer zodat deze jou kan bijstaan met al je ervaringen en jouw groeiproces kan begeleiden.

Wat zou Mindfulness voor jou kunnen betekenen:

  • Beter besef van het huidige moment
  • Inzicht in je eigen gedachten patronen, reacties, emoties en buien
  • De keuze om anders met situaties en stress momenten om te gaan
  • Het vermogen om enige afstand te nemen van worstelingen die je hebt
  • Betere concentratie je (meer focus en minder afgeleid)
  • Je grenzen beter begrijpen en deze ook beter kunnen aangeven
  • Meer compassie voelen voor jezelf en anderen
  • Betere slaap

Klinkt aanlokkelijk toch? Wanneer je interesse hebt om een training, stilte dag of meditatie bij te wonen, kijk dan op de trainers pagina wie er bij jou in de buurt. Je kunt natuurlijk ook direct naar de events pagina op zoek naar een activiteit.

Deze vergoeding tool wordt verzorgd door Zorgpremies.nl

Skip to content